söndag 12 juni 2016

Återförening?

Orden och jag har alltid haft en lugn och harmonisk relation,  pålitlighet och lojalitet har varit nyckelord för oss. De sista åren har relationen varit tämlig frostig. Ingen samarbetsvilja alls från något håll, i varje försök till samarbete har någon vägrat gå halva vägen till mötes på något sätt. Antingen har det varit jag som varit för kritisk eller misstänksam över hur det skulle gå att försöka skriva igen. När jag lånat böcker på biblioteket som verkligen fängslat mitt intresse så hinner jag inte mer än påbörja första kapitlet så försvinner intresset. Det har absolut ingenting med den som skrivit att göra utan mer att orden liksom hånar mig när jag försöker läsa. Vilket får min hjärna att ifrågasätta och analysera texten på ett sätt som jag inte alls gillar. Jag som i normala fall älskar att läsa, älskar ord och bokstäver.
När började det här förhållandet att knaka i fogarna? Det var inga problem när jag studerade, då slukade jag kursmaterialet med hull och hår. Studiematerialet var tungt men spännande, invecklat och analyserande. 
Vilket får mig att fundera - kan man överdosera sig med litteratur? Kan man läsa så mycket att man blir less? Hemska tanke om så är fallet.
Min personliga tanke är att jag helt enkelt är stressad över att läsa, att det här försvinner så småningom, men NÄR?
Jag vill så gärna få tillbaka den trofasta trygga relationen med orden igen. Frågan är inte OM den återvänder snarare NÄR.
Varje försök till förening har dock misslyckats, glädjen vill inte riktigt infinna sig så nu gör jag ett sista försök att se hur det går. Fungerar inte det här så får jag helt enkelt vänta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du hälsat på lämna gärna ett meddelande då blir jag glad